Mobiili ja kärpäset

Mitä yhteistä on mobiililla ja kärpäsillä?

Moni markkinointipäättäjä miettii varmaan jälleen, miten tavoittaa kohderyhmä kesällä. Kesä kun on haastavaa aikaa, kuluttajat liikkuvat eikä mikään perinteinen media pysy yhtä hyvin matkassa mukana kuin muina vuodenaikoina. Mobiili pysyy.

Paikat on harvassa missä mobiili ei olisi mukana. Suihku ehkä yhtenä tällaisena, mutta siinäpä se. Kuinka monesti oletkaan löytänyt itsesi vaikkapa vessasta älypuhelin kädessäsi. Näin myös kesällä. Minne sinä menet, sinne puhelimesi tulee mukaan. Minullakin se on mukana niin mökillä, vesillä, peltotöissä kuin puuceessakin.

Mielestäni onkin hiukan hassua, että edelleen näin uuden vuosituhannen ensimmäisellä vuosikymmenellä markkinointipäättäjä miettii, mikä perinteisistä kanavista on se tehokkain tapa tavoittaa lomaileva kuluttaja. Tosin samalla pitää myöntää, että useat teistä arvon päättäjistä ovat jo ymmärtäneet digitaalisten kanavien merkityksen niin talvella kuin kesälläkin. Se ymmärrys lienee tosin vielä pienemmän porukan juttu. Vai tuleeko mieleen esimerkiksi tältä alkaneelta kesältä isoa ja näyttävää grillaus-, makkara-, jäätelö- tai muuta kesäaiheista mainostajaa, joka olisi oikein huolella ottanut kohderyhmänsä haltuun digitaalisissa kanavissa? Ei ole näkynyt ei. Tai sitten ne kampanjat eivät vielä ole alkaneet, muutoin kuin perinteisissä medioissa.

Miksi sitten valjastaa myös mobiili mukaan kesän kampanjoihin? Koska kuluttajat.

Mobiili on ainoa media, joka kulkee mukana läpi kesän. Eipä tarvitse arvailla, onko lehti toimitettu ahonlaidan postilaatikkoon – jos se edes on siellä lumiauran käynnin jälkeen. Eipä tarvitse arvailla, malttaako se kuluttaja nyt kauniina kesäiltana kesken saunaillan tulla katsomaan lempisarjaansa televisiosta. Mobiili on mukana jopa juhannussaunassa!

Perinteisesti kauppias tavoittelee kuluttajaa aamulla päivälehden avulla karkeasti sanottuna klo 07.30 alkaen, ja seuraavan kerran primetimessä noin klo18.00 alkaen. No, kuluttaja puolestaan menee kauppaan yleensä työpäivän päätteeksi joskus klo 16.00-17.00 jälkeen. Rehellisesti esitän kysymyksen, kuinka monesti olet itse miettinyt että missäs kaupassa se grillimakkara tai norjanlohi olikaan nyt tarjouksessa? Sitten olet arponut kaupan, ostanut makkaran ja illalla nähnyt primetimessä sen mainoksen.

Kävitkö väärässä kaupassa ja maksoit kalliin hinnan. Vai osuitko oikeaan? Miksi niin usein kauppias jättää digitaaliset kanavat assistentin rooliin? Ja nyt puhun myös mobiilin ohella desktopista ja tabletista Digitaalisilla kanavilla kauppiaat voisivat iskeä kuluttajaan juuri ennen ostohetkeä. Mobiililla jopa ihan ostohetken sisällä. Se älypuhelin kun myös siellä kaupassa useimmiten mukana.

Viimeinen, mutta ei vähäisin asia jonka haluan nostaa esiin, on crossmediallinen lähestyminen, jossa mobiililla olisi vankka rooli. Otetaan esimerkiksi Stara.fi. Starassa yli 50 prosenttia kävijöistä käyttää palvelua mobiilisti. Mikäli mainostajana haluaa koko porukan kiinni, on mainostettava niin deskissä kuin mobiilissakin. Kaksilla materiaaleilla toisin sanoen. Mutta mobiilia mainoskanavaa kannattaa hyödyntää vain jos kotipesä on kunnossa. Tahtoo sanoa, että verkkosivut ovat responsiiviset eli mobiilioptimoidut. Älä siis ohjaa kuluttajia mobiilin kautta sivuillesi jos näin ei ole. Onhan verkkosivusi jo mobiilioptimoidut?

Mikäli et ole pysynyt ihan digitalisoitumisen mukana ja sivusi eivät optimoidu älypuhelimen näytölle, älä huoli. Me täällä Fonectalla olemme myös sitä varten, että voimme rakentaa sivustosi palvelemaan myös mobiilikäyttäjiä. Suomen suurinta mainosverkostoa unohtamatta!

Ai niin, vastauksena alun kysymykseen: Missä kärpänen, siellä mobiili.