Fonecta <3 mediatoimisto

Fonecta on viimeisten vuosien aikana tehnyt useita yritysostoja, koska näkemyksemme maailman digitalisoitumisesta on harvinaisen kirkas. Kun kaikki digitalisoituu, digitalisoituu Fonecta siinä samassa. Usein tuntuu siltä, että vauhti on niin kamalan nopea, että meidän yritysten on vaikea pysyä tahdissa mukana. Otamme kuitenkin homman tosissamme. Yritysostojen kautta digitalisaation eri osa-alueet ovat vauhdittaneet osaamistamme ja monipuolisuuttamme.

Kun Fonectan asiakkuusmarkkinointi, AdQ, Snoobi ja Verkossa Median liiketoiminnat ovat yhdistyneet ostojen myötä, pääsemme nyt tarjoamaan mediatoimistoille todellisia synergisiä etuja. Tohtisin jopa puhua aidosta mahdollisuudesta rakentaa strategisia kumppanuuksia toimistojen kanssa. Se napanuora, millä me mediatalot olemme kiinni toimistoissa, on aika puhtaasti ollut perinteinen mediatilan myyminen. Ilmentymät voivat toki olla moninaiset, mutta klassiseen tapaan raha vaihtaa omistajaa siinä kohtaa, kun mediatila luovutetaan mainostavalle asiakkaalle.

Olemme uuden asian edessä. Eikä nyt puhuta pelkästään mediatilan myymistä.

Digitalisoitumisen myötä data valtaa alaa. Tosin tänään siitä vielä puhutaan paljon enemmän kuin mitä sitä tehdään. Mutta kun mediamainontaan kytketään äly, eli tuo paljon puhuttu data, päästään mainonnalla huomattavasti parempiin teholukemiin.

Meidän maailmassamme yhteistyö mediatoimistojen kanssa voisi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että bannereihin on yhdistetty kovaa dataa. Mitä se tarkoittaa käytännössä?

Mainonnanhallinta hakee datan avulla oikeat kuluttajat, eli ne joille kampanja kohdennetaan. Tätä ennen olemme voineet mediatoimiston kanssa yhdessä ottaa asiakkaan datan (esim. CRM) haltuun. Olemme analysoineet, pisteyttäneet, profiloineet, ja ehkä peilanneet tietoja VTJ:n tai esimerkiksi Trafin dataan.

Voimme esittää kaikenlaisia kysymyksiä: Millainen lämmitysmuoto kohderyhmällä on? Ai että sähkölämmitys. No, tähänkin pääsemme datan mallinnuksella kiinni erittäin täsmällisesti.

Millä todennäköisyydellä perheeseen syntyy seuraava lapsi? No hetki, katsotaanpa tämäkin datasta! Ja kun nyt kampanja on päällä, olemme rakentaneet mediatoimistoille erilaisia dashboard- ja raportointinäkymiä, joista suunnittelija näkee reaaliaikaisesti, mitä kampanjan sisällä tapahtuu. Suunnittelijalle tämä mahdollistaa myös reaaliaikaiset muutokset, uudelleenkohdennukset jne. Mikä parasta, kampanjan aikana.

Nythän se menee monesti niin hassusti, että mediatoimisto saa vasta kampanjan jälkeen raportin siitä, kuinka monta mainosnäyttöä esitettiin ja mikä oli kampanjan CTR. Uudet digitaaliset mahdollisuudet ja reaaliaikaisuus raportoinnissa muuttavat tilanteen.

Kohti yhteistä tekemistä

Yritykset panostavat löydettävyyksiinsä digitaalisissa kanavissa. Me täällä Fonectalla tarjoamme toimistoille nyt myös heidän asiakkailleen parhaan mahdollisen löydettävyyden medioissamme. Esimerkiksi yhä useammalla suomalaisilla on älypuhelimessaan Fonectan Caller-applikaatio. Lisäksi Fonecta.fi-palvelusta tehdään yrityshakuja yli miljoona kappaletta viikoittain. Paketoimalla nämä, yhdistämällä huippuluokan dataosaaminen ja vähän vielä muutakin, on mediatoimistoyhteistyömme paljon enemmän kuin pelkkä banneri.

Maailman digitalisoituessa myös median ostaminen digitalisoituu ja uudet osta/myy- tavat kehittyvät. Ohjelmallinen ostaminen tuo paljon uusia mahdollisuuksia. Se kehittää tekemistä entistä dynaamisemmaksi, ja mahdollistaa monia sellaisia asioita, jotka eivät ennen ole olleet käytettävissä.

Samalla nämä mahdollisuudet avaavat markkinat kansainvälisiksi. Kansainvälisyys tuo mukanaan kuitenkin aina haasteita: periaatteessa kuka tahansa voi ostaa mitä tahansa. Meidän kannaltamme kansainvälisyys on kuitenkin avainasemassa, myös datan suhteen. Tahtotilamme on lähteä kaupallistamaan datamme niin, että se on kaikkien ostettavissa.

Jotta pääsemme mediatoimistojen kanssa strategiseen kumppanuuteen eli yksittäisen palvelun myynnistä kohti kokonaisvaltaisia ratkaisuja, emme pärjää siinä yksin. Tarvitsemme syväluotaavia keskusteluja, toimintamallien yhteistä rakentamista, taktiikoiden hiomista, paketointia ja paljon halua tehdä asioita yhdessä. Sillä tavoin voimme yhdessä luoda strategisesti järkeviä kokonaisuuksia, joilla yhteinen intressimme toteutuu – ja asiakas saa entistä parempaa tuottoa sijoittamallensa pääomalle.